Wednesday 27 April 2011

Jenaka Lewat Senja..

MAJLIS MAKAN MALAM & PERASMIAN ANGKASAWAN NEGARA
Tempat: Hotel HM Carriot, Sungai Sepat, Perik.
Waktu: Lewat senja (dah nak dekat Isya')

Berlari-lari para wartawan ke tempat 'press conferencing' yang disediakan. Ramai orang mengerumuni satu kawasan di tengah-tengah ruang legar Pusat Angkasaraya. Di situ juga ramai wartawan-wartawan, pegawai-pegawai polis, pengawal pribadi, spesel bran, mata-mata, pegawai angkatan tentera berkuda, pegawai-pegawai tadbir, orang-orang suruhan, pemandu driver, makcik tukang sapu (terjengket-jengket di tepi kerumunan tersebut), ketua-ketua jabatan rajin kerja serta ramai lagi lah manusia alien-alien yang tidak dikenali.

Semua mereka mengerumuni kawasan bersofa tersebut yang sofanya kelihatan empuk dan sedap mesti mahal dan lena terkeluar air liur basi kalau tertidur atasnya diduduki memanda menteri kuat kerja -lebih dikenali sebagai LV lelaki lah/tulen, pengarah pusat angkasa dan ketua pengarah keselamatan dalam negeri. Terdengar juga ada bisik-bisik dalam kalangan manusia di situ yang Menteri LV ni belum sempat makan malam lagi.sebaik selesai majlis perasmian, sudah pun dibuka sesi untuk 'press coferencing' lapor ler tu.. Apakan tidak, dari jam 6:45 petang merasmikan pengumuman bakal angkasawan-angkasawan negara oh lupa, dalam duduk-duduk di situ pun ada bakal angkasawan² jugak sampai masuk waktu Meghrib dan itupun sudah hampir masuk waktu Isya', nampak Menteri LV itu teguk air mineral cap burung sahaja dari tadi dah nak kembung nampaknyer tu. Banyak lah soalan-soalan relevan  yang tak relevan dan yang diungkit, dicuit oleh para wartawan kepada si menteri tadi. Sudahlah penat lapar, bermacam-macam soalan yang dibangkitkan.

Hatta untuk mempercepatkan masa, Menteri LV itu pun suruh wartawan yang terakhir menanyakan soalan "power" sebelum majlis itu ditutup;

Menteri LV: Okay kamu yang berbaju jubah tu sila lah tanye soalan yang paling power ya, jangan buang masa lagi, please proceed to the "strenghthen" question
Stringer J: Sorry sir, you want me to speak English or Malay sir?
Menteri LV: (Muka ada sedikit kerut) Where you are from eh?
Stringer J: I am Malaysian sir, from here lah..
Menteri LV: No..no..no I mean you dari paper mana? Baru ka lama punya paper?
Stringer J: Baru juga, I mean I am Baru, paper I lama..
Menteri LV: (Deyyy...) Hey you don't play-play eh..what's your toughest qustion lah..hurry lah..
Stringer J: Sorry sir, okay.. My question is: Apakah kehebatan bakal angkawasan² kita ni datuk?
Pengarah PA: (Ada gaya nak jawab soalan tuh)
Menteri LV: Nevermind, let me answer it.. Angkawan kita telah dilatih dengan semua 'resources' yang kita ada, dan mereka telah dinilai dari segi mental dan fizikal, maka tiada 'deniable' kepada mereka mereka ini untuk pergi ke peringkat yang lebih jauh...lagi
Stringer J: Maaf datuk..jauh ke mana tu datuk?
Pengarah PA: (Ada gaya nak marah)
Menteri LV: Nevermind, let me handle this.. Okay.. Maksud saya lebih jauh itu bukan sahaja mencapai tahap yang membanggakan negara kita, malahan, mereka ini mampu pergi bukan sahaja ke Bulan..malahan lebih jauh lagi...hingga ke Matahari...jauhkan..hmmm muka bangga
Tetamu-tetamu & Orang rami yang ada di situ: Pffffft pffftt (ada yang tergelak tapi tahan tahan)
Pengarah PA: (Sudah bangun tapi masih di sisi datuk menteri itu)
Stringer J: (Dengan selamba dan muka berkerut blur² terus tanya) Biar betul datuk..matilah angkasawan² kita yang hebat-hebat itu nanti..
Menteri LV: Of cousre lah (terus menteri tu bangun sambil tepuk meja..marah marah terus cakap) You jangan jadi bodoh..stupid bloody idiot.. KITA BAWAK LAH ANGKASAWAN TU TIME MAAAAALLLLLAAMMMM..!!

Pengawal-pengawal pribadi Menteri LV itu pun dengan tangkas terus menarik datuk menteri dari kerumunan 'press conferensing' itu. Mereka menuju ke kereta menteri itu untuk pulang dengan keadaan tergesa-gesa dan dalam keadaan lapar tersebut meninggalkan perkarangan majlis begitu sahaja..terpinga-pinga pengarah dan mereka² yang kena arah di situ.

Wallahua'alam..

Stinger J: (Sambil berkemas²) Alhamdulillah, dapat aku tanye Menteri tu secara live..blk nnt bleh buat story gempak..bangga nye..mana x bangga..menteri tu orang kampung awak tuh..balik ni bleh citer ke Boss aku nanti.. Eh, dh nak masuk Isya' ni baik awak pegi solat dulu..jap² lagi bulih bedal..aah kesian datuk tadi blah x makan malam sama²..lantok ler perut dema, bkn perut awak..(sambil pakai semula kupiah di kepalanya & berjalan menuju ke musolla di Pusat Angkasaraya tu..)          

2 comments:

  1. suka sangat cerita pasal LV dari masa bujang dulu, tu yang dapat kawin dengan orang kampung dia, keh keh

    ReplyDelete